ربنا .... عرفوه بالعقل

ربّنا ماشافوهش.....إنما عرفـــوه بالعقــــــل

Tuesday, December 13, 2005

طب ليه

مم, مش عارف أقول ايه الحقيقه, كنت قاعد بقرا الاخبار فى الجزيره, و إتصدمت بالخبر ده.. تواصل الاعتداءات ضد العرب في أستراليا اوكى, مش هقول انى اتصدمت, أو انها حاجه جديده.. بس يمكن اتفاجئت شويه, او مكنتش متوقع, ويمكن علشان استراليا كانت من الحتت اللى الواحد كان عايز يعيش فيها.. مش عارف, المهم انى اتضايقت و قررت(أخيرا) أكتب, ليه الانسان ممكن يكون عنصري؟؟ لسه كنا خارجين من شويه, والموضوع اتفتح و فكرت فيه.. هل الانسان فعلا بيخاف أو بيكره المختلفين عنه, ولا بس فئات معينه من البشر بُينحاز ضدها, و هل العنصريه محكومه بفترة زمنية معينة, ولا حاجة مطلقة.. يعنى زمان الناس كانت بتضتهد الغجر, اليهود, الزنوج, مثلا دول كانوا حاجات عالمية مش اقليميه, زى الأرمن مثلا فى مناطق معينه, او الاكراد.. لكن الموجات دى انحسرت شويه.. هاقول عالميا برضه.. ليه بقى, ازاى الناس دى خرجت من دائرة الاضتهاد؟؟ اليهود مثلا قدروا يستغلوا الإعلام أحسن أستغلال انهم يغيرول صورتهم عند العالم, ده غير تأثيرهم سياسيا فى الغرب, لكن انا بتكلم أكتر عن الصوره عند الأفراد.. الوضع مختلف بالنسبه للزنوج مثلا.. هما قدروا يحاربوا بوسائل نقدر نقول انها "ديموقراطية" أكثر لغاية مقدروا ياخدوا جزء كبير من حقوقهم.. أنا عارف ان الموضوع فيه متغيرات اكتر من كده بكتير, والموضوع أعمق بمراحل, لكن انا الحقيقه قاعد بتعذب فى الكتابة, معنديش معلومات كتير عن الموضوع فعايز بحث.. اكن انا كنت عايز أسأل, وبعدين, هل إحنا كعرب, وبعدين مسلمين هنفضل كده كتير, والمفروض نعمل أيه؟؟ و إحنا كأفراد نساهم إزاى فى حل الموضوع؟؟ هابقى أكمل بعدين

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»

5/18/2006 12:22:00 AM  

Post a Comment

<< Home